poniedziałek, 11 czerwca 2018

Cykl: Zapomniana Księga- P. Hendel



Pewnego dnia upolowałam całą trylogię Pauliny Hendel za śmieszne pieniądze na jakiejś koszowej wyprzedaży. Z wielką obietnicą w sercu przywiozłam  je do domu, odłożyłam na półkę i... tak przeleżały sporo czasu, by w końcu nietknięte powędrować w ręce kogoś innego. Jednak całkiem niedawno trafiłam na nie ponownie, tym razem w Bibliotece Multimedialnej i oczywiście zabrałam ze sobą. Czy to nie przeznaczenie? ;)

Trylogia Zapomniana Księga Pauliny Hendel zalicza się do młodzieżowej fantastyki z wyraźną naleciałością postapo. Główny bohater- Hubert budzi się oszołomiony, ranny i uzbrojony w drewnianej chatce gdzieś w Polsce, jedyne co zapamiętał to wybuch Luwru w całkiem normalnym świecie i śmierć przyjaciela. Okazuje się, że od feralnego dnia minęło siedem lat. Świat wcale nie przypomina takiego jaki chłopiec zapamiętał. Szereg impulsów niszczących urządzenia elektryczne, epidemie i rozboje niemal zniszczyły cywilizację, a z ukrycia wyszły słowiańskie demony znane z ludowych opowiadań i bezkarnie polują na ludzi. Hubert postanawia odnaleźć swoją rodzinę, niestety bezskutecznie. Pewnego dnia trafia do Święcina, małej wioski z dobrze rozbudowaną społecznością i powoli dowiaduje się jakie zasady panują w nowym świecie, a to dopiero początek przygód. Lekki styl, wartka fabuła i wykorzystanie słowiańskiej demonologii sprawia, że chwilami nie sposób się oderwać.

Nie znałam wcześniej twórczości Pauliny Hendel, więc nie wiedziałam czego się spodziewać po Zapomnianej Księdze. Z początku bez większego zaangażowania poznawałam nowy świat i bohaterów, by z czasem całkiem mocno wtopić się w fabułę. Główny bohater, choć chwilami irytująco beztroski i impulsywny, zaskarbił sobie moją sympatię. Przypominał mi młodszego brata, który wiecznie pakuje się w kłopoty, ale tak naprawdę jest dobrym chłopcem. Hubert, mimo iż wielokrotnie jego świat stawał na głowie, a lata mijały, tak naprawdę nie ewoluował, nie dorastał. Wciąż był tym leniwym nastolatkiem, choć stać go było także na heroizm i odwagę. Inne postaci były tak samo niezmienne, trochę szablonowe i płytkie, ale nie raziło to w oczy (a raczej uszy ;) ). Akcja płynęła wartko. Autorka świetnie manipulowała napięciem, przykuwając moją uwagę coraz bardziej. Z początku nie bardzo angażowałam się w akcję, lecz koniec 1 tomu stworzył ciekawy fundament dobrej historii, na którym na początku 2 tomu autorka wybudowała solidną i dobrą historię. Sam pomysł ożywienia zapomnianej demonologii słowiańskiej i wprowadzenia jej do postapokaliptycznej Polski jest świetny. Autorka nie tylko miała genialną koncepcję, ale potrafiła ją doskonale wykorzystać tworząc interesującą i wartką historię, od której trudno się oderwać. Jedynym minusem  był lektor- Roch Siemianowski. Miałam wrażenie, że całkowicie nie leży mu ta historia, a odgłosy pomlaskiwań lub przełykania płynu, choć ciche, to skutecznie wybijały mnie z akcji i doprowadzały do pasji. Zdaję sobie sprawę, że to nie do końca jest wina lektora, lecz małego nakładu finansowego, na nagranie tak niszowej serii, ale nie zmniejsza to mojej irytacji. Ta historia zasłużyła na porządny i dopracowany audiobook.

Zapomniana Księga choć niepozorna, jest naprawdę bardzo dobrą historią młodzieżową. Choć pierwszy tom, w moim odczuciu, trochę odbiega od pozostałych dwóch  to nie można zaprzeczyć, że cała opowieść jest ciekawa, nieszablonowa, lekka w odbiorze i wartka. W sam raz dla młodszych odbiorców lub dla czytelników szukających czegoś niewymagającego :) Ze swojej strony daję 6/10 i polecam!

Miłego wieczorku!
ZaBOOKowana

4 komentarze:

  1. Historia brzmi rzeczywiście ciekawie ;) Chętnie zagłebiłabym się w świat wykreowany przez autorkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cykl wydaje się ciekawy, teraz pozostaje tylko znaleźć czas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cykl na który trafiłem przez przypadek przy okazji premiery pierwszej części i od razu wiedziałem, że kupię całą serię. Seria ta jest świetnym debiutem literackim autorki i z wielką radością powitałbym wiadomość o jej powrocie do tego świata. Gdybyś chciała to w chwili obecnej autorka prowadzi serię Żniwiarz a najprawdopodobniej w drugiej połowie sierpnia pojawi się jego trzeci tom.

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie moje klimaty, w sumie podwójnie, bo unikam młodzieżówek i unikam fantastyki, choć w minimalnym dozowaniu nie jest aż tak zła.

    OdpowiedzUsuń