niedziela, 7 czerwca 2020

Cykl o Elmwood Springs F. Flagg


Cykl: "Elmwood Springs"
Fannie Flagg

Tom I: "Witaj na świecie maleńka!"
Tytuł oryginału: "Welcome to the world, baby girl!"
Wydanie II
Wydawnictwo Nowa Proza, Warszawa 2008
ISBN: 9788375340440

Tom II: "Dogonić tęczę"
Tytuł oryginału: "Standing in the Rainbow"
Wydanie I
Wydawnictwo Nowa Proza, Warszawa 2007
ISBN: 9788375340242

Tom III: "Nie mogę się doczekać kiedy wreszcie pójdę do nieba"
Tytuł oryginału: ""Can't wait to get to Heaven"
Wydanie I
Wydawnictwo Nowa Proza, Warszawa 2007
ISBN: 9788375340044

Tom IV: "Całe miasto mówi o tym"
Tytuł oryginału: "The whole town's talking"
Wydanie I
Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018
ISBN: 9788308064771


Fannie Flagg jest autorką, którą kocham miłością wielką i niezmienną. Skradła moje serce wspaniałą i wzruszającą powieścią „Smażone zielone pomidory". Od tamtej pory jej książki działają na mnie jak plasterek na zbolałą duszę i sięgam po nie, gdy dopada mnie codzienność lub sezonowa chandra. Jak sami wiecie, rok 2020 nas nie rozpieszcza, postanowiłam więc powrócić do małego miasteczka gdzieś w Missouri, w którym czuję się jak w domu.

Cykl składa się z 4 luźno ze sobą powiązanych tomów. Trudno w nich utrzymać chronologię, ponieważ niemal wszystkie zazębiają się czasowo i splatają fabularnie. Choć LubimyCzytać podaje pewną kolejność tomów, ja radziłabym zabrać się najpierw za „Dogonić tęczę”, której akcja dzieje się od lat czterdziestych do dziewięćdziesiątych i skupia się na życiu całego miasta i jego mieszkańców. „Witaj na świecie maleńka!” umiejscowiona w latach siedemdziesiątych koncentruje się głównie na życiu Deny Nordstrom- zdolnej dziennikarki telewizyjnej. W „Nie mogę się doczekać, kiedy wreszcie pójdę do nieba ”towarzyszymy niesamowitej ciotce Elner w jej podróży w zaświaty. Tom 4 „Całe miasto o tym mówi” jest swoistym podsumowaniem cyklu. Streszcza i uzupełnia historię miasta Elmwood Springs od założenia aż do czasów obecnych. Jest bardzo dobrym zwieńczeniem cyklu i zauważalnie różni się stylem od poprzednich części.

Elmwood Spring jest małym, uroczym miasteczkiem zagubionym gdzieś w Missouri. Każdy zna tu każdego od zawsze, a w chwilach kryzysu można liczyć na wiele pomocnych dłoni. Oddalone od głównej drogi, żyje swym niespiesznym tempem, czaruje przejezdnych i w niesamowity sposób splata losy różnych osób. Jednak nie jest to zwyczajna idylliczna i mdła „obyczajówka". Fannie Flagg w wyjątkowy dla siebie sposób ubiera fabułę w ogrom emocji, pozytywnej energii, a codzienność przemienia w sielskość, wartościując rzeczy naprawdę ważne. Sprawia, że czytelnik już od pierwszych stron czuje się jak w domu, gdzie pachnie gorącym chlebem, słodkim ciastem, ciepłym deszczem czy wiatrem znad łąki. Gdzie ktoś cieszy się na jego widok i wita z otwartymi ramionami. Chcąc czy nie mocno zżyłam się z ciotką Elner i sąsiadką Dorothy, kręciłam współczująco głową, gdy na horyzoncie pojawiała się „biedna Tot". Niemal czułam smak powideł figowych czy niebiańskiego placka karmelowego. Nabrałam ochoty, by siedząc na trawie oglądać zachody słońca. Choć stanowczo nie jestem fanką powieści obyczajowych, to ta autorka potrafi rozczulić mnie i wzruszyć do łez. Lecz poza sielskością znajdziemy tu także interesujące studium rozwoju amerykańskiego miasta oraz dynamicznych zmian społecznych XX wieku. Pionierzy, pikiety dotyczące praw kobiet, wojny, kapitalizm. Jesteśmy świadkami rozkwitu metropolii, jego monopolizacji oraz powolnego upadku. Obserwujemy mocno kontrastujące różnice następujących po sobie pokoleń. To, co kiedyś wzbudzało kontrowersje, kilka lat później staje się normą.

Podsumowując. Cykl o Elmwood Springs jest czarującą historią trafiającą do serca i niosącą dużo pozytywnej energii. Świetnie spisuje się jako plasterek na duszę czy chwila dla odzyskania równowagi. Choć jest trochę słabszy od innych powieści autorki, to wiem, że nie raz wrócę do niego. Polecam :) Daję mocne 7/10 :)

Pozdrawiam. ZaBOOKowana :)

2 komentarze:

  1. Jak fajnie! Czasem też potrzebuję takich książek z podobnych powodów i nie wiem wtedy za co się zabrać. Nie czytałam nic od Fannie Flagg, ale teraz z chęcią sięgnę po jej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie czytałam tej autorki;)

    OdpowiedzUsuń